Mandaty za przekroczenie prędkości na A2. Odcinkowy pomiar.

Mandaty za przekroczenie prędkości na A2. Odcinkowy pomiar.
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski1 lutego 2024 | 6 min

Mandaty za przekroczenie prędkości na A2 staną się faktem od 2 lutego 2024 roku, kiedy to ruszy odcinkowy pomiar prędkości na autostradowej obwodnicy Poznania. Nowy system monitoringu został zainstalowany na 12-kilometrowym fragmencie autostrady pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Komorniki. Dla kierowców oznacza to konieczność dostosowania prędkości do obowiązującego w tym miejscu, niższego niż zwykle na autostradach limitu. Zamiast 140 km/h będzie można jechać maksymalnie 120 km/h. Kto zignoruje to ograniczenie, musi liczyć się z mandatem i punktami karnymi.

Odcinkowy pomiar prędkości na A2

Na autostradzie A2 w województwie wielkopolskim od 2 lutego 2024 roku zacznie działać nowy odcinkowy pomiar prędkości. Kamery zostały zamontowane na 12-kilometrowym fragmencie autostrady A2 pomiędzy węzłami Poznań Komorniki a Poznań Krzesiny. To odcinek autostradowej obwodnicy Poznania, którym dziennie przejeżdża około 90 tysięcy pojazdów.

Wprowadzono tam niższe ograniczenie prędkości niż standardowe 140 km/h obowiązujące na autostradach. Na monitorowanym fragmencie będzie obowiązywał limit 120 km/h dla samochodów osobowych i 80 km/h dla pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony.

Mandaty za jazdę 140 km/h

Spora część kierowców przyzwyczaiła się do utrzymywania na autostradzie prędkości 140 km/h, więc nowy odcinkowy pomiar prędkości z pewnością wyłapie wielu z nich. Każdy kto po 2 lutego pojedzie tym odcinkiem autostrady z prędkością 140 km/h, musi liczyć się z mandatem i punktami karnymi.

Podobnie było w przypadku uruchomienia podobnego systemu na autostradzie A4 na odcinku Kostomłoty-Kąty Wrocławskie. W ciągu pierwszego miesiąca kamery wyłapały tam ponad 100 tysięcy kierowców przekraczających dozwoloną prędkość 110 km/h.

Nowy odcinkowy pomiar prędkości na A2

Informacje o montażu kamer odcinkowego pomiaru prędkości na autostradowej obwodnicy Poznania pojawiły się jeszcze w drugiej połowie 2023 roku. Jednak dokładny termin uruchomienia systemu podano dopiero niedawno. Będzie to 2 lutego 2024 roku.

Zarządca autostrady - spółka Autostrada Małopolska, która zainstalowała kamery - liczy, że nowy system poprawi bezpieczeństwo na tym odcinku A2. Jego celem jest nie tylko łapanie kierowców na zbyt szybkiej jeździe, ale też upłynnienie ruchu i zmniejszenie liczby kolizji oraz wypadków.

Długość odcinka monitorowanego 12 km
Obowiązujący limit prędkości 120 km/h (samochody osobowe)
80 km/h (pojazdy powyżej 3,5 tony)
Start działania systemu 2 lutego 2024

Czytaj więcej: Mandaty za „Ekspresówkę” nadzorowane przez kamery - szybkość to kwestia czasu

Niższy limit prędkości niż 140 km/h

Warto zwrócić uwagę, że na wielu odcinkach autostrad i dróg ekspresowych wprowadzane są bardziej restrykcyjne ograniczenia prędkości niż standardowe 140 km/h. Niektórzy kierowcy o tym zapominają i dopiero mandat za zbyt szybką jazdę uświadamia im, że dany fragment ma obniżony limit.

Oprócz wspomnianej wcześniej autostrady A4, takie sytuacje mamy m.in. na odcinkach dróg S2, S7 czy S8. Dlatego warto zwracać uwagę na znaki, aby nie narazić się na niepotrzebne kłopoty.

Inne przypadki obniżonych limitów prędkości

  • A4 na odcinku Kostomłoty-Kąty Wrocławskie - 110 km/h
  • S7 na odcinku Skarżysko-Kamienna Północ - Kielce Północ - 120 km/h
  • S2 na odcinku wjazd do Warszawy - 120 km/h

Monitoring na odcinku 12 km

Mandaty za przekroczenie prędkości na A2. Odcinkowy pomiar.

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A2 monitoruje ruch na długości 12 kilometrów, pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Komorniki. Jest to fragment autostradowej obwodnicy Poznania o dużym natężeniu ruchu, którą dziennie przejeżdża około 90 tysięcy pojazdów.

Niestety, nawet jedna czwarta z nich nie stosuje się do obowiązującego ograniczenia prędkości wynoszącego 120 km/h. Dlatego też nowy system monitoringu z pewnością będzie miał sporo pracy.

Zarządca autostrady liczy, że odcinkowy pomiar prędkości nie tylko zdyscyplinuje kierowców do wolniejszej jazdy, ale też upłynni ruch i zmniejszy liczbę kolizji oraz groźnych wypadków na tymnewralgicznym fragmencie A2.

Parametry monitorowanego odcinka

  • Lokalizacja: A2, węzeł Poznań Komorniki - węzeł Poznań Krzesiny
  • Długość: 12 km
  • Natężenie ruchu: 90 tys. pojazdów na dobę
  • Obowiązujący limit: 120 km/h

Start pomiaru od 2 lutego 2024

Uruchomienie odcinkowego pomiaru prędkości na autostradzie A2 zaplanowano na 2 lutego 2024 roku. Od tego dnia kierowcy muszą liczyć się z konsekwencjami za przekroczenie dozwolonej prędkości, czyli mandatem i punktami karnymi.

Warto więc zwolnić w tym miejscu i dostosować prędkość do obowiązującego ograniczenia. Tym bardziej, że zarządca deklaruje, iż celem systemu nie jest łapanie kierowców, a poprawa bezpieczeństwa ruchu na tym ruchliwym fragmencie autostrady.

Miejmy nadzieję, że dzięki niższej prędkości, a także większej koncentracji kierowców, uda się zmniejszyć liczbę kolizji i wypadków na A2 w okolicach Poznania.

Podsumowanie

W artykule omówiono kwestię uruchomienia nowego odcinkowego pomiaru prędkości na autostradzie A2 w województwie wielkopolskim. Chodzi o 12-kilometrowy odcinek autostrady pomiędzy Poznaniem Krzesiny a Poznaniem Komorniki, który od 2 lutego 2024 roku będzie monitorowany przez kamery.

Na tym fragmencie obowiązywać będzie niższy limit prędkości niż zwykle na autostradach - 120 km/h zamiast 140 km/h. Ponadto pojazdy ciężarowe nie będą mogły poruszać się szybciej niż 80 km/h. Przekroczenie tych ograniczeń będzie skutkowało mandatem i punktami karnymi.

Celem wprowadzenia odcinkowego pomiaru prędkości jest nie tylko wyłapywanie kierowców łamiących przepisy, ale przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa na tym ruchliwym fragmencie autostrady A2. Monitoring ma upłynnić ruch i zmniejszyć liczbę groźnych kolizji oraz wypadków.

W artykule przypomniano również, że na wielu innych odcinkach dróg szybkiego ruchu obowiązują obniżone limity prędkości. Warto więc zwracać uwagę na znaki, aby uniknąć mandatu.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Kolektor ssący: czym jest i jak dbać o kolektor dolotowy
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

Jako pasjonat motoryzacji testuję dla Was najnowsze auta elektryczne. Dzielę się moją wiedzą o tuningu i akcesoriach, aby Wasz pojazd był wyjątkowy. Interesują mnie wyścigi oraz historię motoryzacji. Lubię pisać o nowinkach technicznych i bezpieczeństwie na drodze. Moim celem jest dostarczanie Wam rzetelnych porad, abyście czuli się pewnie za kierownicą wymarzonego samochodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły