Filtr cząstek stałych, potocznie nazywany DPF, jest nieodłącznym elementem nowoczesnych silników Diesla. Spełnia on niezwykle ważną funkcję - wychwytuje szkodliwe sadze powstające podczas spalania oleju napędowego. Niestety, podczas eksploatacji samochodu filtr DPF ulega stopniowemu zanieczyszczeniu, co może doprowadzić do jego uszkodzenia. Objawy świadczące o problemach z filtrem warto znać, by na czas zapobiec kosztownej naprawie lub wymianie DPF.
Objawy uszkodzonego filtra cząstek stałych
Gorsze osiągi silnika
Zużyty filtr DPF stawia większy opór przepływowi spalin, co bezpośrednio przekłada się na pracę silnika. Kierowca może odczuwać wyraźnie słabszą moc i moment obrotowy, zwłaszcza przy większym obciążeniu. Auto traci dynamikę, dłużej rozpędza się do zadanej prędkości. Z czasem problemy te będą się nasilać, dopóki filtr nie zostanie wyczyszczony lub wymieniony.
Większe spalanie paliwa
Mocno zapchany DPF powoduje także wzrost zużycia paliwa. Silnik pracuje z większym wysiłkiem, by pokonać opór stawiany przez filtr. Skutkuje to koniecznością spalania większej ilości oleju napędowego, nawet o 10-15%. Przy regularnych, dłuższych trasach koszty z tego tytułu mogą być znaczące.
Nadmierne spalanie to sygnał, że filtr DPF wymaga regeneracji. Inaczej czekają nas nie tylko większe rachunki za paliwo, ale także możliwa awaria filtra. Lepiej więc zareagować w porę.
Dymienie z rury wydechowej
Mocno przepełniony filtr DPF przepuszcza część sadzy do układu wydechowego. Objawia się to dymieniem z rury wydechowej, szczególnie przy większym obciążeniu silnika. Jest to ostateczny sygnał, że konieczne jest natychmiastowe czyszczenie lub wymiana filtra.
Pozostawienie niesprawnego DPF grozi coraz większymi usterkami. Sady dostające się do silnika mogą go poważnie uszkodzić. Nie należy więc lekceważyć dymienia z rury wydechowej.
Przyczyny uszkodzenia DPF
Zaniedbania w obsłudze okresowej
Filtr DPF wymaga regularnego czyszczenia w ramach obsługi okresowej. Jeśli tego zaniedbamy, szybko doprowadzi to do jego zapchania. Niestety, wielu kierowców ignoruje zalecenia producenta i rezygnuje z kosztownych wizyt w serwisie.
Tymczasem prawidłowe czyszczenie DPF na czas może uchronić przed dużo większymi wydatkami w przyszłości. Serwis wie, kiedy należy to zrobić i ma odpowiedni sprzęt.
Jazda na krótkich odcinkach
Filtr DPF nie lubi częstej jazdy na bardzo krótkich dystansach, np. w mieście. W takich warunkach nie nagrzewa się wystarczająco, by wypalić nagromadzone sadze w trakcie regeneracji. Skutkuje to szybszym zapchaniem i uszkodzeniem.
Dlatego producenci zalecają, by od czasu do czasu odbyć dłuższą podróż autostradą. Pozwoli to oczyścić filtr DPF ze zgromadzonych zanieczyszczeń. Warto o tym pamiętać, jeżdżąc głównie na krótkich trasach.
Złej jakości paliwo
Niska jakość oleju napędowego również nie służy filtrui DPF. Zanieczyszczenia czy nadmiar siarki w paliwie mogą powodować szybsze zapchanie i uszkodzenie filtra. Dlatego zawsze należy tankować paliwo na renomowanych stacjach.
Podsumowując, o stan filtrui DPF trzeba dbać przez regularne czyszczenie w serwisie, odpowiedni styl jazdy i wysokogatunkowe paliwo. Pomoże to uniknąć kosztownej naprawy lub wymiany.
Kiedy wykonać regenerację DPF?
Objawy wskazujące na konieczność regeneracji
Kiedy należy zregenerować filtr DPF? Przede wszystkim, gdy pojawiają się wyraźne objawy świadczące o jego zapchaniu lub uszkodzeniu. Należą do nich: gorsze osiągi, większe spalanie, dymienie z rury wydechowej, lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej.
W takiej sytuacji konieczne jest jak najszybsze czyszczenie filtra, aby uniknąć dalszych szkód i awarii. Im dłużej zwlekamy, tym koszty naprawy będą większe. Nie należy bagatelizować oznak niesprawnego DPF.
Zalecana częstotliwość regeneracji
Nawet bez wyraźnych oznak zapchania warto wykonywać okresową regenerację filtra DPF. Producent każdego samochodu podaje zalecaną częstotliwość, najczęściej co 60-80 tys. km. Regularne czyszczenie to najlepsza metoda, by uniknąć poważniejszych awarii.
Nie opłaca się rezygnować z tego zabiegu tylko po to, by zaoszczędzić kilkaset złotych. Późniejsza naprawa czy wymiana DPF to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych.
Kiedy regeneracja jest konieczna
Regeneracja filtra DPF jest bezwzględnie konieczna, gdy: minęło zalecane przebiegu od ostatniego czyszczenia, pojawiły się objawy świadczące o uszkodzeniu lub mamy wątpliwości co do stanu technicznego filtra. Samochód sygnalizuje to często lampką „sprawdź silnik”.
W takich przypadkach nie ma co zwlekać. Należy jak najszybciej oddać auto do serwisu i wykonać regenerację DPF. Pozwoli to uniknąć drogich napraw i przywróci prawidłowe działanie układu wydechowego.
Jak przebiega regeneracja DPF?

Demontaż i czyszczenie filtra
Pierwszym etapem regeneracji DPF jest demontaż zużytego filtra z samochodu. Następnie jest on dokładnie czyszczony za pomocą specjalnych urządzeń. Usuwane są nagromadzone sadze i inne zanieczyszczenia, np. poprzez wypiekanie lub zmywanie chemiczne.
Proces jest precyzyjnie kontrolowany, aby nie uszkodzić delikatnej struktury filtra. Czyszczenie przywraca przepustowość i skuteczność DPF. Gdyby był mocno zużyty, montowany jest nowy filtr.
Sprawdzenie stanu technicznego
Kolejnym krokiem jest dokładne sprawdzenie stanu technicznego zdemontowanego filtra DPF. Służy do tego zaawansowana diagnostyka. Jeśli stwierdzone zostaną jakieś nieprawidłowości, niesprawny filtr zostaje wymieniony na nowy.
Dzięki temu mamy pewność, że wraz z samochodem opuszcza serwis w pełni sprawny układ oczyszczania spalin. Eliminuje to ryzyko szybkiego ponownego uszkodzenia.
Montaż wyregenerowanego lub nowego filtra
Ostatnim krokiem regeneracji DPF jest ponowny montaż - wyregenerowanego lub całkiem nowego - filtra w samochodzie. Upewniamy się, że jest on poprawnie zamocowany i szczelnie połączony z układem wydechowym.
Serwis sprawdza także działanie czujników monitorujących pracę DPF. Po zakończeniu prac diagnostycznych auto jest gotowe do dalszej eksploatacji z pełną sprawnością układu oczyszczania spalin.
Koszt regeneracji DPF
Cena robocizny i materiałów
Ile kosztuje regeneracja filtra DPF? To zależy od modelu samochodu, stopnia zużycia filtra i zakresu koniecznych prac. Typowy koszt robocizny wynosi 300-800 zł. Do tego dochodzą materiały, np. nowy filtr (1-2 tys. zł) lub środki czyszczące.
Łącznie na regenerację DPF trzeba liczyć od kilkuset do nawet 3000 zł w przypadku całkowitej wymiany. Dokładną kwotę poda serwis po diagnozie samochodu.
Dodatkowe koszty
Do podstawowych kosztów regeneracji mogą dochodzić dodatkowe opłaty, jeśli okaże się, że potrzebne są szersze prace przy układzie wydechowym. Może to być np. wymiana dodatkowych czujników czy usunięcie innych usterek.
Dlatego przed regeneracją trudno precyzyjnie oszacować całkowity koszt. Kwota może wzrosnąć, jeśli serwis wykryje więcej problemów. Lepiej jest się na to przygotować finansowo.
Gdzie najtaniej zregenerować DPF?
Najtańszą opcją jest regeneracja DPF w niezależnym warsztacie specjalizującym się w układach wydechowych. Ich ceny bywają nawet o połowę niższe niż w ASO. Różnice wynikają głównie z niższych stawek za robociznę.
Jednak wybierając tańszy warsztat trzeba upewnić się, że zapewni on wysoką jakość usługi. Chodzi przede wszystkim o fachową obsługę i użycie oryginalnych części. Tylko to gwarantuje pełną i długotrwałą sprawność filtra DPF.
Jak dbać o DPF?
Właściwa eksploatacja samochodu
Aby uniknąć kosztownej wymiany, warto odpowiednio dbać o filtr DPF już od pierwszych kilometrów. Przede wszystkim należy jeździć dynamicznie, unikać zbyt wolnej jazdy. Pomaga to wypalać sadze w DPF.
Dobrze też odbywać dłuższe trasy, co jakiś czas wybrać się w trasę poza miasto. Pozwoli to na skuteczną regenerację filtra. W mieście z kolei lepiej unikać częstego ruszania i zatrzymywania.
Regularna kontrola stanu filtra
Kluczowe jest wykonywanie regularnych przeglądów z kontrolą DPF. Najlepiej w serwisie producenta. Pozwoli to wykryć ewentualne nieprawidłowości i zapobiec awarii. Nie należy zwlekać z wizytą, gdy tylko pojawią się jakieś objawy.
Warto też okresowo monitorować wskazania komputera pokładowego - czy nie sygnalizuje potrze
Podsumowanie
Filtr cząstek stałych DPF jest kluczowym elementem nowoczesnych silników Diesla. Aby bezproblemowo służył przez długie lata, wymaga odpowiedniej dbałości. Należy regularnie kontrolować jego stan, wykonywać okresową regenerację i jeździć w sposób umożliwiający czyszczenie filtra.
Objawy takie jak gorsze osiągi, większe spalanie czy dymienie ostrzegają, że DPF wymaga pilnej regeneracji. Im szybciej się na nie zareaguje, tym mniejsze będą koszty. Czyszczenie i wymiana filtra nie należą do najtańszych, ale zaniedbanie tego grozi naprawdę wysokim rachunkiem.
Dbając o filtr DPF od pierwszych kilometrów, można bezproblemowo przejechać nim dziesiątki tysięcy kilometrów. To najlepszy sposób, aby cieszyć się czystym i ekologicznym dieslem przez lata.